Helena Jansz in gesprek met landschapsfotograaf Wilco Dracht

 

Langs kust en land

                                                     

En dan is er alleen nog een horizon en drie kale boompjes in een spierwit landschap. Pure abstractie zou ik zeggen. Ik heb met Wilco Dragt op een van zijn bijzondere plekken afgesproken: Checkpoint Charlie op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad. 

 

Eerste vonk

De kennismaking met het werk van de Amerikaanse fotograaf Ansel Adams gaf de eerste vonk. Wilco Dragt (1960 en autodidact)  gooide in 2006 rigoureus het roer om en gaf gehoor aan de sterke wens om landschapsfotograaf te worden.

 

"Je hoeft niet te zoeken naar je stijl. Je stijl vindt jou!"

 

Scouten

Wilco Dragt trekt je meteen zijn wereld in. Een wereld die breder, dieper en veel verder gaat dan het oog rijken kan. Hij verstaat de kunst het landschap te vertalen naar een eigen beeld. Deze beelden noemt hij Fine art landschapsfotografie en om die beelden te kunnen maken stroopt hij kust en land af. Scouten, op zoek naar plekken die het uitgangspunt van zijn werk worden en waar hij later op het juiste moment van de dag terugkomt. De uitdrukking: een goede voorbereiding is het halve werk, zou zijn lijfspreuk kunnen zijn. Eenmaal terug op de uitverkoren plek is de wereld om hem heen vergeten. Er ontstaat een meditatieve flow waarin kijken en het hanteren van statief en camera het kader minutieus bepalen. Het eindresultaat zit al in zijn hoofd en hoeft alleen nog maar gefotografeerd te worden. 

 

Verstilde beelden

Omgeving of object hebben dezelfde waarde binnen het beeld. De drie kale boompjes in het witte landschap blijken drie takken in het water. Het beeld maakt deel uit van de serie “Dutch Shorelines”, een lopend project waarin de Nederlandse oeverlijnen, kusten en voormalige kusten onderwerp zijn. Wilco streeft naar verstilde beelden, abstracties die hij bereikt door een lange sluitertijd te gebruiken. Zowel in Italië, Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten heeft Wilco prijzen en onderscheidingen gekregen. Voor beelden uit het “Dutch Shorelines project” zelfs een onderscheiding van het prestigieuze International Photography Awards (USA).

 

Workshops

Wilco is een persoonlijkheid die meteen vertrouwen wint. Gedreven en met aangename stem deelt hij zijn kennis: een goede docent die zijn leerling bij de les weet te houden. Fijn dat naast opdrachten en tentoonstellingen hij ook workshops geeft! 

 

Speciaal voor Camera Magazine bespreekt Wilco een recente foto genomen tijdens zijn scout tocht na het interview 

Twentytwo sticks – Markermeer – Nederland – 2013

Voor de “Dutch Shorelines” zoek ik naar een mooi patroon van stokken waarmee visnetten aan weerszijden van de dijk Lelystad – Enkhuizen zijn geplaatst en waar ik de weidsheid en leegte van het landschap kan laten voelen. Het is een licht bewolkte dag, met af en toe een waterig zonnetje. Ook kijk ik naar het water zelf. Dit keer is het aan de zuidzijde, het Markermeer, het mooiste: door de noordenwind is het water daar vrij rustig, en er is een mooie lichtval. Na lang kijken en heen en weer rijden vind ik een interessante plek waarmee ik aan de slag ga. Ik wil een compositie waarin balans essentieel is. Ik stel mezelf allerlei vragen: hoeveel stokken plaats ik in beeld, hou ik ze onder de horizon of ook deels erboven, waar plaats ik die horizon? En hoe zien de wolken eruit, hoe bewegen ze en waar valt het licht? Ik zit ruim drie uur op deze plek. Dit is één van de laatste beelden die ik maak.

 

Nikon D800e, 24 mm, f/11, 240 sec, grijsfilters, grijsverloopfilter, bewerking in Lightroom en Nik Silver Efex Pro 2

 

 

www.wilcodragt.nl